Ładowanie strony...
9 września 2019

Zapraszamy uczniów SLO do wymiany z licealistami z Wilna!

Marcin Paździor

Projekt Razem dla edukacji

jest inicjatywą współfinansowana przez MEN

w ramach konkursu na lata 2019-2020 „Rodzina polonijna. Współpraca szkół funkcjonujących w systemach oświaty innych państw oraz organizacji społecznych za granicą prowadzących nauczanie języka polskiego, historii, geografii, kultury polskiej oraz innych przedmiotów nauczanych w języku polskim ze szkołami w Polsce”.

Projekt koordynuje Podlaski Oddział Stowarzyszenia „Wspólnota Polska”.

 

Projekt realizują:

  • Salezjańska Liceum Ogólnokształcące im. Księdza Bosko w Łodzi (Polska)
  • Gimnazjum im. Adama Mickiewicza w Wilnie (Litwa)

Zadanie w ramach projektu realizowanego w roku szkolnym 2019/2020 nosi tytuł: Regiony zakorzenione – regiony wykorzenione – miejsca ważne dla naszej historii. Wilno-Łódź.

 

Zaproszenie do udziału w projekcie kierujemy do uczniów naszej szkoły, którzy w 2019/2020 roku będą uczniami SLO. Zatem w rekrutacji mogą wziąć uczniowie klasy ósmej SSP, Gimnazjum oraz klasy pierwszej i drugiej SLO.

W ramach realizacji zadania odbędą się dwie tygodniowe wizyty studyjne, jesienią Łodzi, wiosną w Wilnie podczas których odbędą się m.in.: lekcje języka polskiego, historii, geografii, warsztaty kulinarne, konkurs literacki i fotograficzny.

Przystępując do rekrutacji, rodzic powinien wiedzieć, że:

  • przez siedem dni będą gościć w swoim domu rówieśnika z Wilna,
  • termin 13-19 października 2019,
  • termin rewizyty zostanie ustalony w październiku,
  • przyjmuje pod swój dach rówieśnika swojego dziecka i zapewnia mu nocleg i wyżywienie w domu,
  • transport, wyżywienie uczestników projektu w trakcie zajęć/wycieczek będą finansowane ze środków zewnętrznych,
  • szczegółowy plan będzie podany do dwóch tygodni przed przyjazdem gości,
  • projekt jest współfinansowany przez MEN.

Główne cele projektu to: 

  • integracja uczniów obu szkół,
  • doskonalenie umiejętności posługiwania się językiem polskim,
  • przybliżenie historii Polski pierwszej połowy XX wieku,
  • uświadomienie znaczenia wolności narodu i jej konsekwencji w oparciu o region Podhala,
  • poznanie obyczajów i kultury tamtych czasów związanych z rodziną i religią,
  • uświadomienie, jak ważna jest walka o własną tożsamość narodową,
  • jakie piętno może odcisnąć wykorzenienie z tożsamości narodowej.

Rekrutacja do projektu:

Uczeń, który chce uczestniczyć w projekcie (za zgodą rodziców), zobowiązany jest wziąć udział w rekrutacji, czyli konkursie literackim.

Przedmiotem konkursu jest napisanie eseju pt. Rozterki związane z określeniem własnej tożsamości narodowej. 

Cele konkursu:

  • uwrażliwić młodego człowieka na dylematy, jakie ma człowiek, którego próbuje się ograbić z polskości,
  • promowanie postaw badawczych,
  • promowanie czytelnictwa,
  • kształtowanie postaw patriotycznych,
  • rozwijanie kompetencji pisarskich

Ocenie będzie podlegać:

  • związek wypowiedzi z tematem, stopień rozwinięcia głównego problemu,
  • forma wypowiedzi (obecność cech gatunkowych eseju, m.in.: łączenie różnych form pisarskich, dygresyjność, perswazyjność, publicystyczno-literacki charakter, wykorzystanie środków stylistycznych),
  • poprawność językowa i stylistyczna,
  • oryginalność zastosowanych rozwiązań kompozycyjnych,
  • poprawność ortograficzna i interpunkcyjna.

Prace należy przesłać w formacie PDF i WORD do 13.09.2019. Szczegółowy regulamin można pobrać poniżej.

esej_regulamin_konkursu.pdf