Założenia eksperymentu
Maciej Drewniak
1 grudnia 2021 r.
Uczniowie w klasie pierwszej realizują wszystkie przedmioty na poziomie podstawowym, a w czerwcu dokonują wyboru przedmiotów, które będą realizować na poziomie rozszerzonym od klasy drugiej. Godziny, które przewiduje MEiN na przedmioty rozszerzone w klasie pierwszej przesuwamy do klasy czwartej.
Uczniowie dokonują wyboru rozszerzeń z puli piętnastu kombinacji.
Uczniowie mogą zrezygnować z przedmiotu realizowanego na poziomie rozszerzonym lub zmienić na inny w dowolnym momencie nauki szkolnej.
Uczniowie uczą się przedmiotów na poziomie rozszerzonym w małych (kilkunastoosobowych) grupach.
W klasie drugiej kończymy realizację podstawy programowej na poziomie podstawowym dla wszystkich przedmiotów przyrodniczych (biologia, chemia, fizyka, geografia). W klasie trzeciej i czwartej uczniowie realizują te przedmioty tylko wtedy, jeśli wybrali je na poziomie rozszerzonym.
Równolegle z tradycyjnym systemem oceniania funkcjonuje alternatywnie system punktowy – dla przedmiotów, które nie kończą się egzaminem maturalnym oraz fakultatywnie dla przedmiotów rozszerzonych (decyzja prowadzącego zajęcia).
Oferujemy uczniom pomoc w rozpoznaniu swoich zainteresowań, a co za tym idzie w wyborze przedmiotów rozszerzanych poprzez współpracę z tutorem oraz z doradcą zawodowym.
Oferujemy szeroki zakres przedmiotowych kół zainteresowań, na których uczniowie zapoznają się z trudnością materiału realizowanego w zakresie rozszerzonym.
Szkoła proponuje następujący rozkład godzin:
P – poziom podstawowy | R – poziom rozszerzony
przedmiot | Klasa 1 | Klasa 2 | Klasa 3 | Klasa 4 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
P | P | R | P | R | P | R | |
Liczba godzin | |||||||
j. polski | 4 | 4 | 6 | 4 | 7 | 4 | 7 |
j. angielski | 3 | 3 | 5 | 3 | 5 | 3 | 5 |
j. niemiecki | 2 | 2 | 4 | 2 | 4 | 2 | 4 |
j. hiszpański | 2 | 2 | 4 | 2 | 4 | 2 | 4 |
Filozofia | 0 | 0 | 0 | 2 | |||
Historia | 2 | 2 | 4 | 2 | 4 | 1 | 3 |
HiT | 2 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
WOS | 0 | 0 | 2 | 0 | 2 | 0 | 2 |
PP | 1 | 1 | 0 | 0 | |||
Geografia | 2 | 2 | 2 | 0 | 4 | 0 | 2 |
Biologia | 2 | 2 | 2 | 0 | 4 | 0 | 2 |
Chemia | 2 | 2 | 2 | 0 | 4 | 0 | 2 |
Fizyka | 2 | 2 | 2 | 0 | 4 | 0 | 2 |
Matematyka | 3 | 4 | 6 | 4 | 6 | 3 | 5 |
Informatyka | 1 | 1 | 3 | 1 | 3 | 0 | 2 |
WF | 3 | 3 | 3 | 3 | |||
EDB | 1 | 0 | 0 | 0 | |||
Religia | 2 | 2 | 2 | 2 | |||
j. łaciński | 1 | 2 | 0 | 0 | |||
g. wychowawcza | 1 | 1 | 1 | 1 |
- Dwa razy w roku uczniowie będą pisali sprawdziany semestralne z przedmiotów kończących się maturą w celu uzyskania informacji o stanie przygotowania do egzaminu maturalnego.