Relacja z ostatniego już wyjazdu szkoleniowego w ramach projektu POWER SE:
- Mamo, dlaczego ucinasz górę i dół mięsa na pieczeń? - zapytała raz córka.
- Bo tak robiła babcia - odparła mama.
- Babciu, czemu tak robiłaś? - drąży dalej dziewczę.
- Bo tak nauczyła mnie moja mama.
A prababcia, zapytana o powód obcinania mięsa na pieczeń, przypomniała sobie:
- A, bo miałam taką małą brytfannę.
Wiele rzeczy, których nauczyliśmy się od naszych nauczycieli i wychowawców powinniśmy przekazać następnym pokoleniom, nawet jeśli staje się to coraz trudniejsze. Nie chodzi tylko
o wiedzę, ale też o samo podejście do procesu uczenia się. Ale może część metod jest już przestarzałych? Może nowoczesne technologie i wiedza o człowieku przynosi nowe, lepsze rozwiązania? Co zrobić, by uczyć "ciekawiej", ale jednocześnie wymagać i przekonać młodych ludzi, że trud i praca jest częścią życia każdego człowieka?
Na te pytania próbowaliśmy znaleźć odpowiedź podczas kursu "Classroom Management Solutions for Teachers: new methodologies, effective motivation, cooperation and evaluation strategies" finansowanym w ramach projektu POWER SE. Grupa, z którą miałam przyjemność uczestniczyć w kursie, była bardzo zróżnicowana. Mieliśmy zarówno przedstawicielkę prywatnej szkoły w Warszawie jak i Belgów uczących w szkole zawodowej dla trudnej młodzieży. Byli wśród nas angliści, matematycy, biolodzy a nawet nauczycielka baskijskiego. Dzięki temu wymiana doświadczeń była naprawdę interesująca i inspirująca.
W trakcie kursu zastanawialiśmy się jak optymalnie wykorzystywać czas, który uczniowie spędzają w szkole. Dzieliliśmy się pomysłami na ciekawe lekcje powtórzeniowe (np. wyścig z łapkami na muchy, magiczny kwadrat), tworzyliśmy projekty edukacyjne by móc korzystać w procesie nauczania z project based learning. Ponadto zastanawialiśmy się nad rolą i miejscem nauczyciela w procesie edukacji a nawet nad sposobem ustawienia ławek szkolnych – student centered classoom. Dla mnie najciekawszą jest koncepcja flipped classroom , polegająca na odwróceniu dotychczasowego porządku uczenia się w szkole i odrabiania prac domowych. W ramach pracy domowej uczniowie powinni zapoznać się z przygotowanymi przez nauczyciela materiałami (jest to coś, co obecnie robimy w klasie w trakcie lekcji), natomiast w szkole uczniowie powinni rozwiązywać zadania przy pomocy nauczyciela (obecnie rozwiązywane w ramach „prac domowych”).