Ładowanie strony...
4 grudnia 2017

Szkolenie w Berlinie - Projekt POWER SE

Administrator strony

Relacja z ostatniego już wyjazdu szkoleniowego w ramach projektu POWER SE:

 

- Mamo, dlaczego ucinasz górę i dół mięsa na pieczeń? - zapytała raz córka.

- Bo tak robiła babcia - odparła mama.

- Babciu, czemu tak robiłaś? - drąży dalej dziewczę.

- Bo tak nauczyła mnie moja mama.

A prababcia, zapytana o powód obcinania mięsa na pieczeń, przypomniała sobie:

- A, bo miałam taką małą brytfannę.

 

Wiele rzeczy, których nauczyliśmy się od naszych nauczycieli i wychowawców powinniśmy przekazać następnym pokoleniom, nawet jeśli staje się to coraz trudniejsze.  Nie chodzi tylko 

o wiedzę, ale też o samo podejście do procesu uczenia się.  Ale może część metod jest już przestarzałych? Może nowoczesne technologie i wiedza o człowieku przynosi nowe, lepsze rozwiązania?  Co zrobić, by uczyć "ciekawiej", ale jednocześnie wymagać i przekonać młodych ludzi, że trud i praca jest częścią życia każdego człowieka?

Na te pytania próbowaliśmy znaleźć odpowiedź podczas kursu  "Classroom Management Solutions for Teachers: new methodologies, effective motivation, cooperation and evaluation strategies"  finansowanym w ramach projektu POWER SE.    Grupa, z którą miałam przyjemność uczestniczyć w kursie, była bardzo zróżnicowana.  Mieliśmy zarówno przedstawicielkę prywatnej szkoły w Warszawie  jak i  Belgów uczących w szkole zawodowej dla trudnej młodzieży. Byli wśród nas angliści, matematycy, biolodzy a nawet nauczycielka baskijskiego.  Dzięki  temu wymiana doświadczeń była naprawdę interesująca i inspirująca.

W trakcie kursu zastanawialiśmy się jak optymalnie wykorzystywać czas, który uczniowie spędzają w szkole. Dzieliliśmy się pomysłami na ciekawe lekcje powtórzeniowe (np. wyścig z łapkami na muchy, magiczny kwadrat), tworzyliśmy projekty edukacyjne  by móc korzystać w procesie nauczania z  project based learning. Ponadto  zastanawialiśmy się nad rolą i miejscem nauczyciela w procesie edukacji a nawet nad sposobem  ustawienia ławek szkolnych – student centered classoom.  Dla mnie najciekawszą  jest koncepcja  flipped classroom , polegająca  na odwróceniu dotychczasowego porządku uczenia się w szkole i odrabiania prac domowych. W ramach pracy domowej uczniowie powinni zapoznać się z przygotowanymi przez nauczyciela materiałami (jest to coś, co obecnie robimy w klasie w trakcie lekcji), natomiast w szkole uczniowie powinni rozwiązywać zadania przy pomocy nauczyciela (obecnie rozwiązywane w ramach „prac domowych”).

Julia Wódka