Ładowanie strony...
29 października 2018

SPK z Lyonu w Łodzi

Marcin Paździor

Dzięki Senatowi Rzeczpospolitej Polskiej i Stowarzyszeniu "Wspólnota Polska" Oddział w Łodzi w dniach 19-26 października dw murach naszej szkoły gościliśmy grupę czternastu uczniów wraz z panią dyrektor Elżbietą Blachas i nauczycielką Dorotą Janiszewską, która przyjechała do Łodzi z Lyonu. Z naszej strony, tj. Salezjańskiej Szkoły Podstawowej brało udział dwadzieścia cztery osoby, w tym czworo nauczycieli. Rówieśnicy z Lyonu zostali zakwaterowani u łódzkich rodzin.

Przez sześć dni uczniowie w wieku 8-12 lat pracowali nad realizacją projektu pt. Rówieśnicy w walce o wolność

W piątkowe popołudnie 19. października grupa z Lyonu wylądowała na stołecznym lotnisku, skąd zostali odebrani przez koordynatora projektu, Marcina Paździora. Po szybkim przyjeździe do Łodzi, zjedzonym posiłku, obie grupy, polska i francuska, integrowały się podczas przygotowanych specjalnie na tę okoliczność zajęć. Po zakończonej aktywności uczniowie zostali odebrani przez rodziny, u których mieszkali podczas pobytu w Łodzi.

Następnego dnia uczniowie spotkali się przed szkołą, by prowadzeni przez łódzkiego przewodnika, Dariusza Nowińskiego, przejść trasę działań z lat 1914-1918, w których brali udział dzieci i młodzież. Spacer obejmował:

  • pl. Zwycięstwa 9 - miejsce tajnego nauczania w czasie II wojny,
  • ul. Nawrot - siedziba "Sokoła" w okresie przed 1914 r., miejsce ćwiczeń tajnego skautingu przed 1914 r.,
  • ul. Roosevelta 9 - siedziba szkoły Marii Berlach przed I wojną, miejsce pierwszego kursu i egzaminu skautowego w 1912 r.,
  • al. Kościuszki 14 - miejsce potyczki pomiędzy żołnierzami Polskiej Organizacji Wojskowej a Niemcami w dniu 11 listopada 1918 r., w której ranny został Stefan Linke,
  • ul. Sienkiewicza 46 - III LO, miejsce formowania się oddziałów wojskowych Legionów Polskich w październiku 1914 r., w tym plutonu skautowego pod dowództwem Jerzego Szletyńskiego,
  • Dworzec Fabryczny - miejsce walk z Niemcami w dniu 11 listopada 1918 r.,
  • Skwer im. Związku Strzeleckiego - "Strzelca" - Pomnik Marszałka Józefa Piłsudskiego.

Uczestnicy zmęczeni, ale zadowoleni wrócili do szkoły, by po krótkiej przerwie wziąć udział w warsztatach teatralnych prowadzonych przez Zuzannę Kluszczyńską, pt. Symbole wolności. W przerwie przed kolejnym punktem programu, jakim były warsztaty integracyjne, uczestnicy projektu zjedli obiad. Zajęcia integracyjne były bardzo potrzebne, gdyż grupa ciągle była nieśmiała. Po zakończonej zabawie o 16.00 dzieci zostały odebrane przez rodziny, u których mieszkali.

Niedziela była dniem, który dzieci z Lyonu spędzali w rodzinach swoich rówieśników.

Następnego dnia, w poniedziałek, 22.10, odbyła się wycieczka autokarowa do Warszawy. Uczniowie wraz z opiekunami spotkali się w szkole na zbiórce o 7.30, po sprawdzeniu listy obecności wyruszyli na podbój stolicy. O 10.00 rozpoczęli zwiedzanie najważniejszych miejsc związanych z historią stolicy w czasach II Wojny Światowej. Pani przewodnik interesująco opowiadała o historii Powstania Warszawskiego wskazując szczególnie te miejsca i wydarzenia, w których uczestniczyli młodzi Powstańcy, jak np. akcja pod Arsenałem, miejsce kwaterunku Harcerskiego Batalionu Szturmowego "Parasol”, akcja spalenia litery "V" przez harcerzy z "WAWRA", zerwanie flag przez "Rudego" z gmachu Zachęty. Będąc na Starym Mieście uczestnicy wycieczki zatrzymali się w ważnych miejscach dla każdego Polaka: pod Pałacem Prezydenckim, Grobem Nieznanego Żołnierza, pomnikiem Mikołaja Kopernika, pomnikiem księcia Józefa Poniatowskiego, Fryderyka Chopina, Małego Powstańca, weszliśmy do krypt w Katedrze Św. Jana Chrzciciela, Kościoła pw. Świętego Krzyża, w którym znajduje się wmurowane serce Fryderyka Chopina i Władysława Reymonta. Powrócili do Łodzi w godzinach wieczornych.

We wtorek odbyła się pierwsza z zaplanowanych wcześniej lekcji, lekcja historii pt.: Sytuacja młodzieży w czasie Powstania Warszawskiego. Prowadzący lekcje Gabriel Peryt i Jakub Stańczyk przedstawili dzieciom najważniejsze informacje dotyczące Powstania, wyjaśniali nieznane dotąd pojęcia, takie jak. Szare Szeregi, tajne komplety czy sabotaż.

Po przerwie śniadaniowej w sali kondycyjnej odbyły się warsztaty taneczne zatytułowane Uczymy się tańczyć krakowiaka prowadzone przez Juliannę Woźniak, tancerkę Zespołu Pieśni i Tańca POLTEX. Uczniowie dowiedzieli się czym krakowiak się charakteryzuje, poznali kilka podstawowych figur tanecznych. Trudnością zajęć było to, że początkowo uczniowie nie chcieli się łączyć w pary (chłopiec-dziewczyna). Jednak po motywującej rozmowie można było przejść do ćwiczeń praktycznych. Po skończonych zajęciach uczniowie mogli zrobić sobie fotografię z Julianną w stroju ludowym.

Przed obiadem uczestnicy projektu zostali przedstawieni społeczności w szkolnej auli. Prezes Stowarzyszenia Wspólnota Polska Oddział w Łodzi, pani Maria Piotrowicz powitała ich serdecznie i podziękowała za zaangażowanie w realizację projektu.

Po obiedzie grupa przemieściła się do Muzeum Tradycji Niepodległościowych, w którym czekała na nich lekcja muzealna pt.: Kto to taki - dzięki niemu świętujemy 11 listopada?  Po powrocie do szkoły dzieci zostały odebrane przez rodziny.

W środę 24.10 dzień rozpoczął się od warsztatów historycznych pt.: Nasi  rówieśnicy - dzieci walczącej stolicy. Prowadzący je, Sebastian Piątkowski rozmową z uczniami wprowadził temat wojny, zadawał uczniom pytania, które nie pozostawały bez odpowiedzi. Po projekcji filmu "Niezwyciężeni" uczniowie zostali wciągnięci w zadania praktyczne, których efektem były m.in. zrobione przez uczniów opaski powstańcze.

Po krótkiej przerwie śniadaniowej odbyła się lekcja plastyki z elementami języka polskiego zatytułowana Moja interpretacja Fajnej ferajny Moniki Kowaleczko-Szumowskiej. Prowadząca zajęcia Weronika Czajczyńska rozpoczęła lekcję od krótkiej rozmowy na temat treści książki, którą dzieci miały przeczytać w niedzielę. Po wprowadzeniu do tematu książki prowadząca przedstawiła podstawowe zasady budowania tekstu w komiksie, uczyła rysować poszczególne fragmenty postaci itp. Po zaprezentowaniu własnej interpretacji książki, tj. zilustrowanej sytuacji, jaka miała miejsce w książce, uczniowie zabrali się do pracy. Ci, którzy nie zdążyli dokończyć pracy na lekcji, uczynili to w domu.

Po obiedzie uczestnicy przeszli do Pałacu Poznańskiego (Muzeum Miasta Łodzi), do którego zostali zaproszeni przez dyrekcje Muzeum. Przedmiotem naszej wizyty było oprowadzenie po Muzeum Miasta Łodzi w kontekście historii Łodzi przełomu XIX i XX wieku. Po powrocie do szkoły dzieci zostały odebrane przez rodziny.

Ostatni dzień roboczy był równie pracowity. Na lekcji języka polskiego pt.: Czym jest dla ciebie patriotyzm? przygotowanej przez Łukasza Nowaka, uczniowie rozmawiali głównie o własnej tożsamości, patriotyzmie, ojczyźnie, hymnach. W ostatniej część zajęć uczniowie dostali niełatwe zadanie, przeczytać i recytować wiersze dotyczące Ojczyzny.

Po przerwie śniadaniowej uczniowie wprowadzeni przez Darię Zawiasa wzięli udział w ogólnopolskiej akcji Kartka dla Powstańca. Każdy uczestnik zajęć otrzymał przygotowaną specjalnie na tę okazję kartkę, na której miał napisać swoje podziękowania adresowane do Powstańca. Dziś jest już starszym człowiekiem, ale podczas Powstania był niewiele starszy od uczestników projektu. Powstały bardzo wzruszające kartki.

Przed obiadem odbyły się jeszcze warsztaty plastyczne pt.: Symbole Powstania Warszawskiego pod czujnym okiem Katarzyny Kalety. Uczestnicy wykonywali z tektury postacie z Powstania. Powstały małe arcydzieła.

Po obiedzie nadszedł czas na ostatnie działanie projektowe, lekcję muzyki pt.: Piosenki Powstania Warszawskiego. Podczas lekcji prowadzonej przez Marcin Paździora uczniowie poznali najważniejsze informacje dotyczące piosenek Pałacyk Michla i Warszawskie dzieci, po przeczytaniu tekstów poszczególnych zwrotek, krótkiej rozgrzewce wokalnej uczniowie nauczyli się śpiewać piosenek. Na koniec prowadzący odpowiadał na pytania o znaczenie nieznanych słów występujących w piosenkach.  

O 15.00 odbyło się podsumowanie projektu i dzieci zostały odebrane przez rodziny.

W piątek o świcie grupa z Lyonu wyjechała na stołeczne lotnisko skąd odleciała bezpiecznie do domu.