Erasmus Plus na Malcie!

Magdalena Pola… 08.05.2019

Trochę lata jesienią. Kto o tym nie marzy co roku? Nam udało się połączyć słońce, ciepłe morze i poznawanie pięknych zabytkowych miejsc z nauką i pracą. W drugim tygodniu października pojechaliśmy na ciekawy kurs dotyczący metody CLIL (ogólnie rzecz ujmując: nauczanie międzyprzedmiotowe, w którym liczy się współpraca, poznanie, poszukiwanie odpowiedzi na pytania oraz komunikacja) z elementami technologii komputerowej i poznawania języka obcego. Zaletami metody CLIL jest międzykulturowa wiedza i zrozumienie tematu, rozwój umiejętności wyższego przetwarzania i myślenia, różnicowanie metod i form pracy w ramach klasy, rozwijanie umiejętności pracy w grupie i przejęcie odpowiedzialności za własną naukę. Wspaniała, profesjonalnie przygotowana i bardzo pomocna prowadząca Roberta przeprowadziła nas przez zawiłe drogi teorii i praktyki.

Poznaliśmy między innymi narzędzie zwane Webquest, dzięki któremu krok po kroku można pomóc uczniom w zgłębianiu tematów z zakresu każdego przedmiotu.

Na platformie Clilstore tworzyliśmy projekt dla naszych uczniów. Zdecydowaliśmy się – zgodnie z nauczanymi przez nas przedmiotami – na tematykę geograficzno-niemiecką, co oznaczało jedno: wycieczka na Bawarię. Łącząc różne dziedziny nauki – języki niemiecki, angielski i polski, geografię, historię, krajoznawstwo, WOS, elementy wiedzy kulturowej - stworzyliśmy przykładową lekcję (a właściwie ciąg kilku lekcji), dzięki której uczniowie będą potrafili samodzielnie przygotować wycieczkę klasową do największego i jednego z ciekawszych landów Niemiec – do Bawarii.

Przy okazji poznawaliśmy wiele ciekawych programów lub stron do tworzenia urozmaiconych ćwiczeń czy elementów wykorzystywanych podczas lekcji. Były to m.in. learningapps.org, Canva, classtools.net, kreatory do tworzenia krzyżówek i wykreślanek, testów z lukami do uzupełnienia, labiryntów, Blendspace (do interesującego prezentowania materiału). Podczas kursu zostaliśmy wyposażeni w konkretne narzędzia i pomysły do zastosowania od razu na lekcjach.

Dzięki zaprezentowanym i wyćwiczonym przez nas materiałom zaraz po powrocie do domów mogliśmy od razu wprowadzać nowości w praktyczne użycie na lekcjach. Obserwujemy stale wzrost zaangażowania naszych uczniów w zajęcia, bo książki i zeszyty są ważne, ale czasem przydaje się jakieś urozmaicenie, czy też po prostu dobra zabawa.

Oprócz ciężkiej pracy, był również czas na relaks i poznanie tego ciekawego zakątka Europy. Mała wysepka na środku Morza Śródziemnego urzekła nas swoją bogatą historią i dziedzictwem kulturowym. Typowe dla południowej Europy wąskie uliczki i ich urocza zabudowa zachęcały do spacerów i zwiedzania, byliśmy w Valettcie (stolica Malty), Mdinie (dawna stolica), popłynęliśmy na Gozo, mieliśmy okazję obserwować lokalnych mieszkańców, ich życie i zwyczaje. Zachwyciły nas słynne maltańskie koty, które wszędzie mają swoje zakątki, specjalnie urządzone skwerki i parki, gdzie żyją zgodnie obok człowieka. A także maltańska kuchnia. Oczywiście piękne śródziemnomorskie krajobrazy, sprzyjały uwiecznianiu ich na fotografiach, czy to w pięknym słońcu, czy podczas deszczowej i wietrznej pogody, jaką zakończyliśmy nasz wyjazd.

Każdy wyjazd za granicę ubogaca. Każda nowość zachęca do dalszych poszukiwań. Każdy projekt wnosi w nasze życie – oprócz konkretnych rozwiązań do zastosowania – wartości  niemierzalne i z pozoru błahe, a czyniące nas lepszymi ludźmi. Otwartymi na świat, inne kultury, ale też starającymi się dokładniej zrozumieć zależności rządzące naszym życiem tu w kraju.

Trochę szkoda, że trwało to tylko tydzień. Wróciliśmy stęsknieni za szkołą i naszymi uczniami, bogatsi o nowe sposoby pracy, z zamiarem wprowadzenia zdobytej wiedzy w czyn. Co chyba udaje nam się często w codzienności szkolnej.

 

KURS: „CLIL Technology and ICT Tools for Teachers Working with CLIL”

CZAS TRWANIA: 8 – 12.10.2018

MIEJSCE: MALTA, ST. JULIAN’S, ETI - EXECUTIVE TRAINING INSTITUT MALTA

UCZESTNIICY: MAGDALENA POLAKOWSKA-SIWEK, PIOTR DRZEWIECKI