Ładowanie strony...
9 maja 2023

Byliśmy na majówce w Pradze i nie tylko

Marcin Paździor

Grupa uczniów, rodziców i sympatyków dzieła księdza Bosko spędziła część majówki na wycieczce do Pragi i nie tylko

Grupa, w skład której wchodzili uczniowie, rodzice, pracownicy szkoły oraz sympatycy dzieła ks. Bosko liczyła łącznie 47 osób, nie licząc pani pilot oraz kierowcy.

Przygodę rozpoczęliśmy w sobotę (29.05.2023) w godzinach porannych, w południe czekała na nas pani przewodnik we Wrocławiu, która oprowadziła nas po charakterystycznych miejscach Wrocławia takich jak: ratusz, zabytkowe kamienice w rynku, Archikatedra św. Jana Chrzciciela, pomnik św. Jana Nepomucena, Most Tumski, zwany „Mostem Zakochanych”. Na szlaku co rusz natrafialiśmy na liczne wrocławskie krasnale. Głównym punktem dnia była Panorama Racławicka, potężnych rozmiarów obraz namalowany przez Jana Stykę i Wojciecha Kossaka. Wieczorem dotarliśmy na nocleg do hotelu w Bielanach Wrocławskich.

Niedzielę rozpoczęliśmy od udziału we Mszy Św. w kościele w Wałbrzychu, skąd udaliśmy się na Zamek Hochbergów – największy obiekt warowny na Dolnym Śląsku - w Książu. Zamek otoczony jest tarasami z ogrodami. W weekend na zamku odbywało się święto kwiatów, i całe otoczenie i sale udekorowane były kwiatami, co pięknie oddają fotografie. Wczesnym popołudniem dojechaliśmy do miejscowości Adrspach w Czechach – przepięknego terenu złożonego z licznych skał zbudowanych z piaskowca. Wędrówka po Skalnym Mieście trwała krócej niż można tu spędzić, pogoda była cudowna! Znajdują się tutaj skały o romantycznych nazwach jak: Kochankowie, Starosta i Starościna, Głowa Cukru, Dzban i inne, zgodnie z kształtami jakich dopatrzyła się w nich ludzka fantazja. Uroku dodaje skalny wodospad oraz piękne dwa skalne jeziorka. Po spacerze ruszyliśmy w drogę w kierunku Pragi, gdzie czekał na nas nocleg.

Pierwszy dzień maja spędziliśmy w Pradze, która przywitała nas pięknym słońcem. Zwiedzanie zaczęliśmy od Starego Miasta. Przeszliśmy mostem Karola ze słynnymi rzeźbami figuralnymi w stronę Rynku Staromiejskiego. Widzieliśmy: gotycki ratusz z wieżą zegarową i słynnym zegarem Orlojem, zabytkowe kamienice z gotyckimi i renesansowymi fasadami, parlament, Muzeum Narodowe. Następnie przeszliśmy na Hradczany – „królewską” dzielnicę na zachodnim brzegu Wełtawy, byliśmy na zamku praskim, w katedrze św. Wita ze słynnymi Złotymi Wrotami, w bazylice i klasztorze św. Jerzego. No i spacerowaliśmy Złotą Uliczką. Wieczorem wróciliśmy na nocleg do hotelu.

Ostatniego dnia po śniadaniu ruszyliśmy w drogę powrotną do Łodzi. Wczesnym popołudniem dotarliśmy do miejscowości Dvůr Králové nad Labem, gdzie znajduje się niezwykłe ZOO, które posiada największą kolekcję zwierząt afrykańskich w Europie. Zwierzęta można podziwiać na ogromnych wybiegach, gdzie są na wyciągnięcie ręki, albo w ogromnych pawilonach. Największe wrażenie zrobiła duża liczba zwierząt w stadach - słonie, hipopotamy, lwy, żyrafy. Zwierzętom zapewniono tutaj wysoki standard życia, niemalże całkowicie zbliżony do warunków naturalnych.

Późnym wieczorem zadowoleni dotarliśmy pod szkołę. Podziękowania dla biura Frater za podjęcie się zrealizowania wycieczki.