Ładowanie strony...
16 września 2019

Beethoven w Filharmonii Narodowej (29.02.2020) - zapowiedź

Marcin Paździor

Zapraszam na wyjazd do Filharmonii Narodowej 29.02.2020!

Z okazji 250. rocznicy urodzin L. van Beethovena posłuchajmy na żywo jedynego oratorium mistrza w Filharmonii Narodowej w Warszawie. U progu Wielkiego Postu warto oddać się muzycznej kontemplacji oratorium Chrystus na Górze Oliwnej.

29.02.2020, Filharmonia Narodowa w Warszawie, zarezerwowałem 32 bilety (15 po 30zł - ulgowe - zostało 8), 13 po 40zł - normalne - zostało 9, 4 po 30zł - normalne - zostały 4) plus 35zł dojazd, zamówienie biletów wyłącznie mailowo ([email protected]), pieniądze za bilet po potwierdzeniu zgłoszenia.

Wyjazd wczesnym popołudniem, spacer po Starówce. Serdecznie polecam!

program:

Henryk Mikołaj Górecki: Miserere na chór mieszany a cappella op. 44 [33’], Ad Matrem op. 29 [12']

Ludwig van Beethoven: oratorium Chrystus na Górze Oliwnej op. 85 [50’]

Jedyne oratorium w dorobku Ludwiga van Beethovena – Chrystus na Górze Oliwnej – nigdy nie zajęło pierwszoplanowej pozycji w repertuarze koncertowym, a okazję do jego przypomnienia stanowi przypadająca w tym roku 250. rocznica urodzin kompozytora. Przyznać rację można tym, którzy twierdzą, że nie należy ono do najbardziej znaczących osiągnięć autora Koncertu cesarskiego, choć oczywiście odnajdziemy w nim kilka ustępów z miejsca zdradzających geniusz twórcy. Sam Beethoven wyznał jednak, że oratorium komponował w pośpiechu, przez co siłą rzeczy nie mógł wykreować nic nowatorskiego, a raczej skorzystał ze znanych szablonów z podziwianych przez siebie oratoriów Händla czy Haydna. Ktoś, kto pierwszy raz słucha utworu może w zupełnie usprawiedliwiony sposób pomyśleć, że ma do czynienia z wczesnoromantyczną operą niemiecką, czy mieć skojarzenia nawet z singspielami Mozarta! Słyszymy tu przecież maszerujących żołnierzy, pobrzmiewające niczym aria zemsty interwencje Piotra, a szereg fraz brzmi niczym... Fidelio.

W twórczości zmarłego 10 lat temu Henryka Mikołaja Góreckiego zauważyć można pewną cezurę, którą wyznacza napisane w 1972 roku Ad Matrem na sopran solo, chór i orkiestrę – znacząca większość dzieł kompozytora powstałych po tym czasie w mniejszym lub większym stopniu wpisuje się w nurt o charakterze religijnym. Pewne novum stanowi tu także zastosowanie nieobecnego wcześniej w jego muzyce głosu ludzkiego. Poświęcone pamięci zmarłej matki ekspresyjne Ad Matrem zapoczątkowało u Góreckiego kontemplacyjno-repetytywny styl, który rozwinął w pełni w powstałej cztery lata później słynnej III Symfonii.

Pod względem wyrazowym jeszcze bliższe Symfonii pieśni żałosnych jest monumentalne Miserere na chór mieszany a cappella. Trwający przeszło pół godziny utwór, w całości utrzymany w tempie lento, określić można jako „mistyczny minimalizm”.

Zapraszam również na widowisko Betlejem Polskie w wykonaniu zespołu Mazowsze w ich siedzibie w Otrębusach. Zarezerwowałem 54 bilety. Wyjazd 7.12.2019 O 15.00, powrót do Łodzi w godzinach wieczornych (ok 22.30). Koszt całkowity 120zł, 90zł (bilet). Biletów brak.
 

Szczegółowe informacje o dostępnych biletach na te i inne wydarzenia są dostępne w zakładce Koła zainteresowań/ Klub Miłośników Muzyki.