Wsparcie empatyczne dla rodziców uczniów ZSS

Skąd pomysł na wsparcie dla rodziców w szkole?

Uważamy, że rodzina jest najważniejszym środowiskiem rozwoju dziecka, za które odpowiedzialność ponoszą rodzice. Rozumiemy, że to przede wszystkim rodzice mierzą się
z różnymi wyzwaniami. To, że są one codzienne i powszechne nie oznacza, że każdy „powinien” sobie z nimi radzić z łatwością. Już samo ich nagromadzenie jest obciążające. 

Chcę, żeby Państwo mogli otrzymać w rodzinnych trudnościach bezpłatną pomoc w miejscu dostępnym, znanym i wyznającym te same co Państwo wartości. 

Jaką formę ma wsparcie empatyczne dla rodziców?

Proponuję cykl indywidualnych spotkań w formie sesji coachingowych. W trakcie rozmów zadaję pytania pozwalające spojrzeć na problematyczną sytuację z nowej perspektywy. Nie naprowadzam na moje pomysły, nie kontroluję, nie motywuję w stylu „możesz wszystko”. 

Taka rozmowa to czas, gdy rodzic jest w centrum zainteresowania – tematem są jego potrzeby, możliwości i trudności. Spotkania odbywają się regularnie, więc pomoc oparta jest na relacji. Atmosfera wolna od oczekiwań i ocen, uwaga, empatia i dyskrecja pozwalają rodzicowi realizować samodzielnie wyznaczony cel. 

Czym wsparcie empatyczne NIE jest?

  • Nie jest terapią.
  • Nie jest pomocą psychologiczną/ pedagogiczną – tym zajmuje się szkolny zespół psychologiczno-pedagogiczny, pracując z dziećmi i rodzicami. 
  • Nie jest diagnozą problemów. 
  • Nie jest udzielaniem porad.

W jakich sytuacjach warto skorzystać z empatycznego wsparcia?

Pomagam w realizacji zmian, które wynikają z wewnętrznej potrzeby albo są narzucone przez okoliczności.

Potrzebę zmiany wywołuje dyskomfort, któremu nie można w łatwy sposób zaradzić. Pomagam rodzicom przejść od stanu niezadowolenia z siebie jako mamy lub taty, niepokoju czy niepewności w relacji z dzieckiem do satysfakcji ze swoich rodzicielskich ról, np.

W jakich sytuacjach warto skorzystać z empatycznego wsparcia? - tabela
Przykładowe sytuacje rodziców PRZED procesem i możliwe efekty PO uzyskaniu wsparcia

Jak przebiega proces wsparcia?

  • Proces dostępny w szkole obejmuje 6 godzinnych indywidualnych spotkań odbywających się co 2 tygodnie. 
  • Termin spotkań ustalam z każdym uczestnikiem w ramach moich możliwości,
    w czasie pracy szkoły. 
  • Po pierwszym spotkaniu rodzic podejmuje decyzję, czy chce uczestniczyć
    w pełnym procesie.
  • O możliwości skorzystania z pomocy decyduje kolejność zgłoszeń. 
  • Zgłoszenia i pytania można kierować na adres mailowy [email protected]

Moje przygotowanie i warsztat pracy

  • Doktorat na temat komunikacji językowej – Uniwersytet Łódzki
  • Dyplom z komunikacji empatycznej (Porozumienie bez Przemocy) – Collegium Civitas
  • Certyfikat tutora (Instytut Tutoringu Szkolnego), 4 lata praktyki w Wyższym Seminarium Duchownym w Łodzi
  • Proces certyfikacji w International Coaching Federation (Szkoła Coachingu NOVO), 2. rok praktyki z klientami indywidualnymi (life coaching)
  • Znajomość Zespołu Szkół Salezjańskich: 4 lata w radzie rodziców, rok w radzie pedagogicznej
  • 3 synów w wieku szkolnym

Moje zasady

  • Swoją pracę opieram na wartościach chrześcijańskich i nauce Kościoła katolickiego. 
  • Korzystam z regularnej superwizji.
  • Wsparcia empatycznego na terenie szkoły udzielam w ramach wolontariatu. 

Zapraszam
Katarzyna Sitkowska