Wsparcie empatyczne dla rodziców uczniów ZSS
Skąd pomysł na wsparcie dla rodziców w szkole?
Uważamy, że rodzina jest najważniejszym środowiskiem rozwoju dziecka, za które odpowiedzialność ponoszą rodzice. Rozumiemy, że to przede wszystkim rodzice mierzą się
z różnymi wyzwaniami. To, że są one codzienne i powszechne nie oznacza, że każdy „powinien” sobie z nimi radzić z łatwością. Już samo ich nagromadzenie jest obciążające.
Chcę, żeby Państwo mogli otrzymać w rodzinnych trudnościach bezpłatną pomoc w miejscu dostępnym, znanym i wyznającym te same co Państwo wartości.
Jaką formę ma wsparcie empatyczne dla rodziców?
Proponuję cykl indywidualnych spotkań w formie sesji coachingowych. W trakcie rozmów zadaję pytania pozwalające spojrzeć na problematyczną sytuację z nowej perspektywy. Nie naprowadzam na moje pomysły, nie kontroluję, nie motywuję w stylu „możesz wszystko”.
Taka rozmowa to czas, gdy rodzic jest w centrum zainteresowania – tematem są jego potrzeby, możliwości i trudności. Spotkania odbywają się regularnie, więc pomoc oparta jest na relacji. Atmosfera wolna od oczekiwań i ocen, uwaga, empatia i dyskrecja pozwalają rodzicowi realizować samodzielnie wyznaczony cel.
Czym wsparcie empatyczne NIE jest?
- Nie jest terapią.
- Nie jest pomocą psychologiczną/ pedagogiczną – tym zajmuje się szkolny zespół psychologiczno-pedagogiczny, pracując z dziećmi i rodzicami.
- Nie jest diagnozą problemów.
- Nie jest udzielaniem porad.
W jakich sytuacjach warto skorzystać z empatycznego wsparcia?
Pomagam w realizacji zmian, które wynikają z wewnętrznej potrzeby albo są narzucone przez okoliczności.
Potrzebę zmiany wywołuje dyskomfort, któremu nie można w łatwy sposób zaradzić. Pomagam rodzicom przejść od stanu niezadowolenia z siebie jako mamy lub taty, niepokoju czy niepewności w relacji z dzieckiem do satysfakcji ze swoich rodzicielskich ról, np.
Jak przebiega proces wsparcia?
- Proces dostępny w szkole obejmuje 6 godzinnych indywidualnych spotkań odbywających się co 2 tygodnie.
- Termin spotkań ustalam z każdym uczestnikiem w ramach moich możliwości,
w czasie pracy szkoły. - Po pierwszym spotkaniu rodzic podejmuje decyzję, czy chce uczestniczyć
w pełnym procesie. - O możliwości skorzystania z pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.
- Zgłoszenia i pytania można kierować na adres mailowy [email protected]
Moje przygotowanie i warsztat pracy
- Doktorat na temat komunikacji językowej – Uniwersytet Łódzki
- Dyplom z komunikacji empatycznej (Porozumienie bez Przemocy) – Collegium Civitas
- Certyfikat tutora (Instytut Tutoringu Szkolnego), 4 lata praktyki w Wyższym Seminarium Duchownym w Łodzi
- Proces certyfikacji w International Coaching Federation (Szkoła Coachingu NOVO), 2. rok praktyki z klientami indywidualnymi (life coaching)
- Znajomość Zespołu Szkół Salezjańskich: 4 lata w radzie rodziców, rok w radzie pedagogicznej
- 3 synów w wieku szkolnym
Moje zasady
- Swoją pracę opieram na wartościach chrześcijańskich i nauce Kościoła katolickiego.
- Korzystam z regularnej superwizji.
- Wsparcia empatycznego na terenie szkoły udzielam w ramach wolontariatu.
Zapraszam
Katarzyna Sitkowska