Szkoła w stylu Księdza Bosko
Dyrektor
4 grudnia 2023 r.
W dniach od 25 listopada do 2 grudnia 2023 r. dyrektorzy szkół inspektorii warszawskiej lub osoby delegowane przez nich odbyli wizytę studyjną w hiszpańskiej inspektorii Maria Auxiliadora. Grupę przyjęła szkoła w Algeciras, która znajduje się w prowincji Cadix w Andaluzji. Organizacją spotkania zajął się jej dyrektor Manuel Redondo przy współpracy odpowiedzialnego za oświatę w tej inspektorii delegata ks. Miguela Canino SDB i jego współpracowników.
Pierwszego dnia mieliśmy okazję poznać szkołę w miejscowości Malaga (170 km od Algeciras), którą tworzą szkoła podstawowa, gimnazjum i szkoła techniczna (ok. 1300 uczniów). Jest to jedna z najstarszych placówek oświatowych w inspektorii (rok założenia 1894). Poruszona została strategia organizacji szkolnictwa w całej inspektorii oraz duszpasterstwo szkolne.
Dwa kolejne dni spędziliśmy w Algeciras. Znajduje się tu szkoła podstawowa, gimnazjum, liceum i szkoła techniczna. Szkoła liczy ok. 800 uczniów, a założona w latach 30. XX w. Prowadziliśmy refleksję nad profilem ucznia szkoły salezjańskiej. Mieliśmy okazję zobaczyć, jak tę kwestię postrzegają szkoły hiszpańskie. Przede wszystkim wybrzmiała troska o wychowanie młodego człowieka w kontekście jego rodziny, wiary i człowieczeństwa.
Czwartego dnia zobaczyliśmy szkołę salezjańską, która jest prowadzona bez obecności wspólnoty salezjańskiej. To szkoła w La Linea de Concepcion koło Gibraltaru, założona w latach 50. XX w. Tworzą ją przedszkole, szkoła podstawowa i szkoła branżowa. Towarzyszy jej przełożony wspólnoty z Algeciras na zasadzie regularnych wizyt. Szkoła zmaga się z wyzwaniami, które towarzyszą miejscowościom nadgranicznym, tj. z przestępczością, narkomanią, przemytem. Na uwagę zasługuje solidaryzowanie się nauczycieli z charyzmatem Księdza Bosko oraz rzetelna współpraca z rodzicami uczniów.
Ostatniego dnia znaleźliśmy się w Sewilli, w domu inspektorialnym, skąd wypływa animacja szkół dla całej południowej inspektorii. Spotkanie prowadził radca inspektorialny ks. Miguel Canino SDB. Omawialiśmy profil nauczyciela salezjańskiego oraz proces formacji uczniów i nauczycieli.
Wracamy z wieloma przemyśleniami. Wśród nich przewija się przekonanie, że charyzmat salezjański niosą nie tylko salezjanie konsekrowani, ale również świeccy. Personel szkół hiszpańskich oraz rodzice uczniów, to w dużej mierze wychowankowie tych szkół. Doskonale rozumieją co znaczy wychowywać w duchu Księdza Bosko. Czymś naturalnym, a nawet wyróżniającym jest bycie wychowankiem salezjańskim. Znacząca część wychowanków to także salezjanie współpracownicy. Zdajemy sobie sprawę, że szkolnictwo salezjańskie w Polsce nadal znajduje się w fazie odradzania się po kilkudziesięcioletniej przerwie. Obyśmy potrafili wypracować taki styl, który będzie powodem do dumy, podobnie jak jest to u naszych hiszpańskich współbraci i ich wychowanków oraz współpracowników.
Na koniec pragniemy wyrazić wdzięczność za gościnę i troskę o nas, którą przejawiali nasi gospodarze. Utwierdziło to nas w przekonaniu, że charyzmat salezjański obecny w różnych kulturach i zakątkach świata faktycznie polega na rodzinności.
ks. Julian Dzierżak SDB, uczestnik