Założenia eksperymentu

Maciej Drewniak

1 grudnia 2021 r.

W Salezjańskim Liceum Ogólnokształcącym nie tworzymy klas profilowanych, lecz każdy uczeń indywidualnie wybiera zestaw przedmiotów na poziome rozszerzonym, zgodnie ze swoimi zainteresowaniami oraz planami związanymi z kierunkiem studiów. Dla przedmiotów na poziomie rozszerzonym tworzymy grupy mniejsze od grupy klasowej, żeby zwiększyć komfort uczenia się. Decyzję o wyborze rozszerzeń przesuwamy na koniec klasy pierwszej, a w podjęciu tej trudnej decyzji pomagamy poprzez współpracę z tutorem oraz doradcą zawodowym. W trakcie nauki szkolnej ułatwiamy zmianę przedmiotu rozszerzanego na inny, jeśli taką decyzję podjął uczeń. Umożliwiamy również rezygnację z rozszerzenia, jeśli uczeń zdecydował, że nie będzie mu ten przedmiot potrzebny. Przygotowujemy do formuły egzaminów maturalnych poprzez cykl sprawdzianów semestralnych.
  1. Uczniowie w klasie pierwszej realizują wszystkie przedmioty na poziomie podstawowym, a w czerwcu dokonują wyboru przedmiotów, które będą realizować na poziomie rozszerzonym od klasy drugiej. Godziny, które przewiduje MEiN na przedmioty rozszerzone w klasie pierwszej przesuwamy do klasy czwartej. 

  2. Uczniowie dokonują wyboru rozszerzeń z puli piętnastu kombinacji. 

  3. Uczniowie mogą zrezygnować z przedmiotu realizowanego na poziomie rozszerzonym lub zmienić na inny w dowolnym momencie nauki szkolnej. 

  4. Uczniowie uczą się przedmiotów na poziomie rozszerzonym w małych (kilkunastoosobowych) grupach. 

  5. W klasie drugiej kończymy realizację podstawy programowej na poziomie podstawowym dla wszystkich przedmiotów przyrodniczych (biologia, chemia, fizyka, geografia). W klasie trzeciej i czwartej uczniowie realizują te przedmioty tylko wtedy, jeśli wybrali je na poziomie rozszerzonym. 

  6. Równolegle z tradycyjnym systemem oceniania funkcjonuje alternatywnie system punktowy – dla przedmiotów, które nie kończą się egzaminem maturalnym oraz fakultatywnie dla przedmiotów rozszerzonych (decyzja prowadzącego zajęcia).

  7. Oferujemy uczniom pomoc w rozpoznaniu swoich zainteresowań, a co za tym idzie w wyborze przedmiotów rozszerzanych poprzez współpracę z tutorem oraz z doradcą zawodowym. 

  8. Oferujemy szeroki zakres przedmiotowych kół zainteresowań, na których uczniowie zapoznają się z trudnością materiału realizowanego w zakresie rozszerzonym. 

  9. Szkoła proponuje następujący rozkład godzin:

P – poziom podstawowy | R – poziom rozszerzony

przedmiotKlasa 1Klasa 2Klasa 3Klasa 4
PPRPRPR
Liczba godzin
j. polski4464747
j. angielski3353535
j. niemiecki2242424
j. hiszpański2242424
Filozofia00 0 2 
Historia2242413
HiT2100000
WOS0020202
PP11 0 0 
Geografia2220402
Biologia2220402
Chemia2220402
Fizyka2220402
Matematyka3464635
Informatyka1131302
WF33 3 3 
EDB10 0 0 
Religia22 2 2 
j. łaciński12 0 0 
g. wychowawcza11 1 1 
  1. Dwa razy w roku uczniowie będą pisali sprawdziany semestralne z przedmiotów kończących się maturą w celu uzyskania informacji o stanie przygotowania do egzaminu maturalnego.
Eksperyment pedagogiczny - odsunięcie w czasie wyboru rozszerzenia
Eksperyment pedagogiczny - odsunięcie w czasie wyboru rozszerzenia