Projekt Razem dla edukacji
jest inicjatywą współfinansowana przez MEN
w ramach konkursu na lata 2019-2020 „Rodzina polonijna. Współpraca szkół funkcjonujących w systemach oświaty innych państw oraz organizacji społecznych za granicą prowadzących nauczanie języka polskiego, historii, geografii, kultury polskiej oraz innych przedmiotów nauczanych w języku polskim ze szkołami w Polsce”.
Projekt koordynuje Podlaski Oddział Stowarzyszenia „Wspólnota Polska”.
Projekt realizują:
- Salezjańska Liceum Ogólnokształcące im. Księdza Bosko w Łodzi (Polska)
- Gimnazjum im. Adama Mickiewicza w Wilnie (Litwa)
Zadanie w ramach projektu realizowanego w roku szkolnym 2019/2020 nosi tytuł: Regiony zakorzenione – regiony wykorzenione – miejsca ważne dla naszej historii. Wilno-Łódź.
Zaproszenie do udziału w projekcie kierujemy do uczniów naszej szkoły, którzy w 2019/2020 roku będą uczniami SLO. Zatem w rekrutacji mogą wziąć uczniowie klasy ósmej SSP, Gimnazjum oraz klasy pierwszej i drugiej SLO.
W ramach realizacji zadania odbędą się dwie tygodniowe wizyty studyjne, jesienią Łodzi, wiosną w Wilnie podczas których odbędą się m.in.: lekcje języka polskiego, historii, geografii, warsztaty kulinarne, konkurs literacki i fotograficzny.
Przystępując do rekrutacji, rodzic powinien wiedzieć, że:
- przez siedem dni będą gościć w swoim domu rówieśnika z Wilna,
- termin 13-19 października 2019,
- termin rewizyty zostanie ustalony w październiku,
- przyjmuje pod swój dach rówieśnika swojego dziecka i zapewnia mu nocleg i wyżywienie w domu,
- transport, wyżywienie uczestników projektu w trakcie zajęć/wycieczek będą finansowane ze środków zewnętrznych,
- szczegółowy plan będzie podany do dwóch tygodni przed przyjazdem gości,
- projekt jest współfinansowany przez MEN.
Główne cele projektu to:
- integracja uczniów obu szkół,
- doskonalenie umiejętności posługiwania się językiem polskim,
- przybliżenie historii Polski pierwszej połowy XX wieku,
- uświadomienie znaczenia wolności narodu i jej konsekwencji w oparciu o region Podhala,
- poznanie obyczajów i kultury tamtych czasów związanych z rodziną i religią,
- uświadomienie, jak ważna jest walka o własną tożsamość narodową,
- jakie piętno może odcisnąć wykorzenienie z tożsamości narodowej.
Rekrutacja do projektu:
Uczeń, który chce uczestniczyć w projekcie (za zgodą rodziców), zobowiązany jest wziąć udział w rekrutacji, czyli konkursie literackim.
Przedmiotem konkursu jest napisanie eseju pt. Rozterki związane z określeniem własnej tożsamości narodowej.
Cele konkursu:
- uwrażliwić młodego człowieka na dylematy, jakie ma człowiek, którego próbuje się ograbić z polskości,
- promowanie postaw badawczych,
- promowanie czytelnictwa,
- kształtowanie postaw patriotycznych,
- rozwijanie kompetencji pisarskich
Ocenie będzie podlegać:
- związek wypowiedzi z tematem, stopień rozwinięcia głównego problemu,
- forma wypowiedzi (obecność cech gatunkowych eseju, m.in.: łączenie różnych form pisarskich, dygresyjność, perswazyjność, publicystyczno-literacki charakter, wykorzystanie środków stylistycznych),
- poprawność językowa i stylistyczna,
- oryginalność zastosowanych rozwiązań kompozycyjnych,
- poprawność ortograficzna i interpunkcyjna.
Prace należy przesłać w formacie PDF i WORD do 13.09.2019. Szczegółowy regulamin można pobrać poniżej.